Trabajos de grado

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 5 de 336
  • Documento
    Usage of Project-Based Learning to Foster Awareness on Interculturality in a Seventh Grade in a Public High School in Pereira
    (Universidad Tecnológica de Pereira, 2023) Moreno Villazana, Sebastián ; Echeverry Palacio, Sandro Alfonso
    This classroom project aims to describe the effectiveness of a project-based learning approach on the development of intercultural communicative competences in a seventh grade in “Institutión Educativa Suroriental” high school from Pereira, Risaralda. The selected seventh grade course was composed of 30 students between ages twelve (12) to fourteen (14), and a 10-sessions process was executed for the creation of an infographic poster with the topic Celebrations and festivals around the world as the main reference. Three assessment instruments were used to examine and collect data about the effectiveness of the implementation, the first one being a diagnostic questionnaire, the second one was a journal or field diary, and the last instrument was the students’ artifacts, which will be presented in depth throughout the text.
  • Documento
    The application of co-teaching and co-planning through the english for specific purposes approach to support the english learning process at the sena branch centro atención sector agropecuario (cerritos)
    (Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Herrera Aguirre, Orión ; Ramos Gallego, Dolly
    El mercado laboral es más competitivo que nunca. Además de tener una amplia base de conocimientos en su campo, se espera que los futuros empleados tengan un cierto dominio del inglés. Esta nueva dinámica también ha sido reconocida por el Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), institución que viene formando profesionales en programas técnicos y tecnológicos. Con el fin de ayudar a los estudiantes a alcanzar un nivel de competencia que aumente su competitividad, el SENA ha creado un programa bilingüe. Aunque el SENA ha iniciado este proyecto con el fin de ayudar a sus estudiantes a alcanzar el nivel de competencia necesario, todavía hay ciertas áreas de fortalecimiento en los enfoques utilizados. El objetivo de este proyecto fue asistir a los docentes del SENA en la planeación y enseñanza del inglés para propósitos específicos en los programas intermedios de la institución. El practicante en este estudio fue un estudiante de la Universidad Tecnológica de Pereira que cursaba la carrera de bilingüismo, y estaba encargado de asistir a los estudiantes de varios programas del SENA para que alcanzaran los niveles de competencia necesarios, A2 para los programas técnicos y B1 para los tecnólogos. Como resultado, se implementaron actividades en el SENA entre el segundo semestre de 2022 y el primer semestre de 2023 para construir este proyecto. Dichas prácticas incluyen la co-planeación, la co-enseñanza y el enfoque de inglés con fines específicos. Se esperaba que la metodología y las estrategias propuestas ayudaran a los estudiantes del SENA a desarrollar competencias en inglés para su uso en sus líneas de trabajo. Esto con el fin de formar profesionales capacitados para atender el sector productivo.
  • Documento
    The implementation of experiential teaching practices for the development of english vocabulary in a group of second grade students from a private institution in Cartago
    ( 2023) Guevara Rodriguez, Luisa Fernanda ; Loaiza Martinez, Laura Victoria ; Ramos Gallego, Dolly ; Ramos Gallego, Dolly
    Las prácticas de enseñanza experiencial conducen a situaciones de la vida real que permiten a los alumnos ser participantes activos en sus propias experiencias y en el proceso de aprendizaje. Sin embargo, existe una falta de interés por parte de los docentes en el uso e implementación de estas prácticas de enseñanza. Este estudio de caso de investigación cualitativa tuvo como objetivo analizar las prácticas de enseñanza utilizando el aprendizaje experiencial para enseñar vocabulario en inglés a jóvenes estudiantes. Este proyecto de investigación se realizó en un colegio privado de Cartago, con un grupo de segundo grado de 25 alumnos, y los datos se recogieron a través de fichas de observación y recuerdo estimulante. Así, a través de prácticas experienciales de enseñanza, los aprendices estuvieron activos e involucrados en las 10 sesiones en las que los jóvenes aprendices desarrollaron un dominio del vocabulario y la maestra tuvo la oportunidad de reflexionar sobre sus prácticas. Esta intervención y la implementación de prácticas didácticas experienciales incidieron en el proceso de aprendizaje de los estudiantes en cuanto a las actividades diseñadas y basadas en el contexto y las necesidades de los estudiantes.
  • Documento
    Experiential teaching as a means to promote english on teenage mothers from a foundation in Santa Rosa de Cabal
    (Universidad Tecnológica de Pereira, 2023) Rodríguez Arteaga, Geraldine ; Gómez Duque, Laura ; Arcila Ramírez, Angelica
    This classroom project was carried out to determine if the experiential approach helped the basic acquisition of English in the mothers of the Madol Foundation. Experiential learning has been implemented around the world so that students learn through their experiences and their interactions with others; thus having greater productivity and performance. Consequently, this project sought to teach basic English vocabulary to vulnerable teenage mothers through the integrated approach (listening,speaking,reading and writing) and what they knew to do in different food preparations. There were 10 sessions of two hours each. The instruments that were used to collect the information were students' artifacts, observations and journals. The expected results were that the participants were able to acquire basic knowledge of English vocabulary by implementing experiential learning with the integrated approach to develop the 4 skills. In this way it is expected that they can develop different activities and perhaps they can instill that knowledge in their children.
  • Documento
    Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
    (Universidad Tecnológica de Pereira, 2023) Guerrero Martinez , Leider Stiwar ; Tapasco Guapacha, Isabel Cristina ; Sanchez Castaño, Isabel Cristina
    The present study will explore different factors that may influence the loss of indigenous languages and how this may influence their identity and customs.. This project is a systematic review monograph that follows a qualitative research approach to analyze thesis projects, governmental policies, books, and articles. To conduct this work, this project will follow the stages proposed by Diodato (2012): selection and delimitation of the topic, collection of information, data analysis, and organization of the monograph, and writing and selection of the language of the monograph. The expected results of this document will be to contribute to expanding regional, national, and international information about how the identity of an indigenous community can be affected by the extinction of its native language.