Facultad de Bellas Artes y Humanidades
URI permanente para esta comunidad
Examinar
Examinando Facultad de Bellas Artes y Humanidades por Tema "400 - Lenguas::404 - Temas especiales de lenguaje"
Resultados por página
Opciones de clasificación
-
DocumentoIdentificación de los trastornos lingüísticos y su correlación con la motivación y el rendimiento académico de un estudiante de tercer grado de un colegio privado de Cartago(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Grajales Ospina, Steffania ; Rendón Velásquez, Kimberly ; Ñañez Arcila, JonathanDurante décadas, los trastornos lingüísticos y sus implicaciones han sido estudiados desde diferentes enfoques ya que son un problema común que puede incidir directamente en el aprendizaje general de las personas y más cuando se trata del aprendizaje de una segunda lengua. Por tal motivo, se propuso este proyecto de investigación de tipo cualitativo no experimental, con carácter explicativo; el cual tiene el fin de investigar si estos trastornos tienen incidencia en la motivación y rendimiento académico de un estudiante de tercer grado en un colegio privado de Cartago. Específicamente, se busca caracterizar a este estudiante diagnosticado, para analizar el impacto que tienen los trastornos en su motivación según su tipo (Intrínseca o extrínseca), y finalmente analizar la incidencia que esto tiene en el rendimiento académico de los estudiantes.
-
DocumentoImplementation of english for specific purposes and communicative approach at Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), branch centro atención sector agropecuario (CASA) in Pereira, Risaralda(Universidad Tecnológica de Pereira, 2021) Osorio Castillo, Angélica ; Rhenals Torrado, Olga Tatiana ; Ramos Gallego, DollyThe purpose of this classroom project was to implement an ESP-focused conversation club, develop monitoring sessions and virtual bilingual events at the Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), branch Centro Atención Sector Agropecuario. The participant population was students from different technical and technologist programs offered at this institution ranging from 18 to 35 years old. Recent state tests’ results indicate that, compared to other institutes of similar nature, the SENA presented the largest number of students in the lowest levels of English performance (A1 and A2). Expecting to contribute to the SENA’s efforts to meet the objectives set in its Bilingualism Plan, we strived to provide support in the design and implementation of monitoring sessions of English. Moreover, to foster the communicative competence and the use of technical vocabulary particular to the learners’ field of work, a conversation club took place weekly, where the attendees were able to better their speaking skill while interacting with their peers. After eight months of constant intervention, the apprentices evidenced improvement both in general English and with the lexicon required in the programs they are enrolled in (ESP). Moreover, the execution of two virtual bilingual events expanded the scope of this classroom project, given that more people engaged and benefited from the activities there carried out. An aspect that affected the overall performance of this project was the virtuality since it prevented a stronger teacher-apprentice, apprentice-apprentice interaction, which could have enriched even more the teaching-learning process.