Facultad de Bellas Artes y Humanidades
URI permanente para esta comunidad
Examinar
Examinando Facultad de Bellas Artes y Humanidades por Tema "370 - Educación::375 - Currículos"
Resultados por página
Opciones de clasificación
-
DocumentoA bibliometric analysis on material adaptation design for elt contexts(Universidad Tecnológica de Pereira, 2021) Gutierrez , Lina Maria ; Muñoz Rodriguez , Juan Esteban ; Valencia Osorio , Daniela ; Murcia Quintero , DanielEl siguiente análisis bibliométrico busca revisar algunos de los trabajos realizados en el campo del material didáctico de la lengua inglesa, en concreto, sobre cómo los profesores de inglés adaptan, diseñan o evalúan sus materiales didácticos. Para evaluar la información, se implementó una rúbrica que compacta algunas características específicas con el fin de filtrar los documentos más adecuados que se encuentran en bases de datos como BASE, Oxford, Taylor & Francis Online, en revistas como Profile: Issues in Teachers’ professional Development, HOW y bibliotecas de universidades colombianas como Repositorio de tesis UTP. Por otro lado, los aspectos incluidos en los criterios están relacionados con el tipo de documentos analizados, el número mínimo de conceptos que estos contenían y el entorno en el que se realizaron los estudios. El propósito de esta monografía es revisar y exponer la información existente sobre la adaptación, el desarrollo y la evaluación de materiales en contextos de ELT, así como sus características, tipos y pautas; esta literatura puede ser útil para los educadores de inglés en su ejercicio de enseñanza.
-
DocumentoDesigning a didactic sequence for teaching astronomy and english through games to develop the oral skills of children of fourth grade from a public school in Pereira(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) López Aristizabal, Yuliana Catherine ; Ospina Taborda, Zara ; Sánchez Montero, Nicolás ; Arcila Ramírez, AngélicaThe present project aims to design a Didactic Sequence for teaching English and astronomy through games to fourth-grade learners of a public school in the city of Pereira. Due to globalization, the necessity of being able to communicate with people around the world has increased. Colombia is one of the countries that have found the necessity of training competitive English language speakers since it has become the lingua franca for businesses, knowledge, and cultural interchanges. For those reasons, the Colombian educational system has created different bilingualism policies to train competitive bilingual speakers; however, the results that Colombia has obtained in international and national tests have demonstrated that the process has not been successful. Bearing this in mind, it is necessary to implement a methodology that helps to reinforce the English abilities in which students are failing. This project proposes the DS as a methodology for teaching the English language mainly focusing on the development of the students’ speaking productive skills; in addition, due to the flexibility of this methodology for the implementation of topics and activities, this didactic sequence implements astronomy as the main theme. Generating in students’ abilities such as critical thinking, spatial intelligence, inquiry, and research abilities; moreover, students increased their English language skills in a safe environment.
-
DocumentoDidactic Sequence for the Use of a Video game streaming-based Methodology to Teach Vocabulary to Eleventh Grade Students of a Public Institution in Dosquebradas(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Bedoya Giraldo, Juan Daniel ; Gutiérrez, Juan Camilo ; Arcila Ramírez, AngelicaThis paper presents a didactic sequence which is aimed at developing a video game streaming-based methodology that intends to create a new way of learning English based on the likes of this new generation. The expected results will be that professors and students will find this methodology helpful to improve language learning, as well as an entertaining way to get involved in the English language. We also expect to contribute to language education by using a methodology that takes advantage of technologies that constantly evolve and that are very useful in education.
-
DocumentoLa Honda Ecoturística: Building a bilingual ecosystem through social work in the community La Honda(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Castaño Marín, Valentina ; Escobar Gutiérrez, Isabella ; Murcia Quintero , DanielLa presente sequencia didactica tiene como objetivo diseñar experiencias de aprendizaje a través de la creación de ecosistemas bilingües, mediados por el ecoturismo, enmarcado en la perspectiva del trabajo social en el contexto de una escuela primaria rural en la comunidad de La Honda. En Colombia, la educación de idiomas en áreas rurales es una de las diversidades sociales menos exploradas en este campo (Bonilla & Cruz-Arcila, 2013). Esta situación motivó a los implementadores a centrar su atención en las oportunidades de educación lingüística que la comunidad La Honda merece tener. El proyecto ha sido diseñado para realizarse con alumnos multigrado de la escuela primaria Institución Educativa Combia, sector La Honda. Dado que la escuela se basa en el modelo de Escuela Nueva, la metodología estará orientada a seguir sus principios, permeados por el uso del aprendizaje experiencial. La creación de este proyecto les permitió a los investigadores concluir que las experiencicias de aprendizaje diseñadas pueden generar una mejora en la vida de los participantes, en virtud de la adquisición de habilidades lingüisticas y la apreciación de los recursos culturales y ambientales que esta comunidad rural tiene.
-
DocumentoLa honda learn-acting: Building a bilingual ecosystem through social work didactic sequence(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Contreras Marín, Ángela Dahiana ; Sánchez Agudelo, Estefanía ; Murcia Quintero, DanielEsta secuencia didáctica tiene el propósito de proveer técnicas dramáticas como medio para crear una experiencia bilingüe para estudiantes rurales quienes van a tener la oportunidad de acceder a una educación bilingüe de alta calidad. Este proyecto puede ser mediado por el trabajo social con la intención de contribuir positivamente a la educación en áreas rurales. La fase de planeación de esta secuencia didáctica está basada en las necesidades de los estudiantes considerando tanto los factores socioculturales como la metodología de Escuela Nueva. Adicionalmente, la SD aspira a mejorar las habilidades comunicativas a través del enfoque de Aprendizaje Basado en Tareas, en el cual, diversas actividades deben ser desarrolladas por los aprendices. De igual modo, la motivación es un factor fundamental en el desarrollo de las 10 sesiones ya que esto permite que el proceso educativo de un segundo idioma se facilite. En resumen, la SD funciona como una guía para enseñar inglés en áreas remotas a través de una metodología alternativa la cual puede fácilmente ser adaptada de acuerdo a las realidades de los estudiantes.
-
Documento“Pacific’s Ancestral Sounds”: Didactic sequence for promoting Colombian pacific wisdom through the development of english oral production in Eighth-Grade students(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Agualimpia Machado, Maritza Fernanda ; Osorio Arcila, Ronald ; Zuleta López, Valentina ; Arcila Ramirez, AngelicaIn a bilingual educational system which sets aside the learner's culture and traditions, it is imperative to develop pluricultural competencies in language learning that allow the learners to create a relationship with their surrounding context. The present design of a didactic sequence is focused on Colombian Pacific Ancestral Wisdom for oral production in L2 in order to improve English skills and ethnic-related content development. It also intends to include sung narratives since it significantly encourages students’ creativity to make different worlds through songs based on cultural stories. Therefore, this proposal was developed for eighth-grade students of a public school of Pereira, and based on the Colombian afro-descendant community.
-
DocumentoThe Recreational Honda: A Didactic Sequence to Build a Bilingual Ecosystem Through Social Work in a Rural Community of Pereira(Universidad Tecnológica de Pereira, 2022) Ramírez Álvarez, Luz Ángela ; Moreno Alarcón, María Camila ; Carvajal Taborda, Natalia ; Murcia Quintero, DanielThis paper presents a didactic sequence about bilingual recreational activities which will be carried out in La Honda, a rural community located in Combia-Baja Pereira Risaralda. The sequence will involve about 8 to10 students from 6 to 12 years old, whose English level is pre-A1. The main purpose of this didactic sequence is to generate social justice in terms of bilingual education for inhabitants of the community, with the objective to construct a bilingual ecosystem through workshops focused on recreational activities by designing lesson plans for the rural community, considering their real context, level of bilingual education, needs, and available resources. Some main concepts will be defined such as bilingual education, physical recreational activities, and Escuela Nueva. Additionally, important literature related to bilingual rural education will be reviewed to explore relevant findings from studies developed in similar contexts. Finally, the expected outcomes of this didactic sequence at the end of its implementation phase are focused on the English production of students related to vocabulary such as verbs and nouns associated with recreational activities and their English perception towards language chunks connected to body movements and commands.